El teu mercat, a prop del teu cor
«Estima el teu mercat» (Love your local market) és el nom de la iniciativa per a la promoció dels mercats locals que enguany duu a terme la cinquena edició. La campanya tindrà lloc del 14 al 31 de maig, i es presenta amb el lema «Mercats a prop del teu cor» (Markets close to your heart), de la mà de la Xarxa de Mercats Sedentaris de Girona (XMSG) i amb el suport de l’Àrea de Promoció Econòmica de la Diputació de Girona.
Art, música, demostracions culinàries, sessions de cuina, sortejos, tapes i visites són algunes de les propostes que per primera vegada els mercats de la demarcació de Girona ofereixen al públic en el marc de la quinzena internacional dels mercats.
Sis dels nou mercats municipals de la demarcació de Girona participen en la campanya. El mercat del Lleó de Girona farà demostracions culinàries amb degustació; el mercat d’Olot, visites, degustació de productes i un taller de cuina saludable amb productes del mercat; el mercat de Palamós, teatre al mercat amb animació pirata i un vermut de tapes al mercat; el mercat de Palafrugell, art, música i gastronomia; el mercat de Salt, sortejos de lots de compra sostenible i sessions de cuina saludable, i el mercat de Sant Feliu de Guíxols, un taller d’elaboració de productes de mercat utilitzant un robot de cuina. Totes les propostes estan elaborades en el context d’un comerç de proximitat i un estil de vida saludable.
Els mercats formen part del desenvolupament dels nostres pobles i ciutats i de la nostra història recent, perquè aporten a la ciutadania elements bàsics de consum, però també fomenten els fluxos de persones cap a aquests espais de trobada, relació i intercanvi de coneixement.
Encara ara els mercats continuen al cor de moltes persones com a llocs on anar a comprar amb garantia de qualitat i de proximitat, i també com a llocs on trobar coneguts i amics i compartir una estona d’oci. Són, en definitiva, símbols de vida agradable. El repte actual és acostar els mercats a un públic més jove. En aquest sentit, «Estima el teu mercat» vol visualitzar internacionalment el dinamisme i la modernitat dels mercats com a espais preparats per als reptes de la nova ciutadania.
La campanya va néixer a Anglaterra i la coordina la Unió Mundial de Mercats Majoristes (World Union of Wholesale Markets) des de l’any 2014. La Diputació de Girona i els mercats que formen la Xarxa de Mercats Sedentaris de Girona (XMSG) s’incorporen aquest 2018 de la mà de l’Institut de Mercats de Barcelona, Mercabarna i la Diputació de Barcelona.
Es tracta del major esdeveniment de mercats mai vist. L’any 2017 prop de quatre mil mercats de divuit països diferents (Portugal, Brasil, Regne Unit, França, Alemanya, Holanda, Polònia, Itàlia, Irlanda, Bèlgica, Grècia, Dinamarca, Suècia, Hongria, Sèrbia, Hong Kong, Estats Units i Espanya) van participar en la campanya i enguany s’espera superar aquest nombre. La trobada, doncs, acollirà uns quants milions de visitants.
El tema d’aquest 2018, «Mercats: a prop del teu cor» (Markets: close to your heart), se centra en la idea de proximitat i de tracte personal amb els productors i amb els productes.
Cada mercat fa una proposta diferent per acostar-se als consumidors i transmetre aquests valors, amb l’objectiu de crear una atmosfera divertida i implicar al màxim els municipis durant aquest període.
La campanya internacional té tres objectius:
- Posar en relleu el paper dels mercats.
Dinamitzar i revitalitzar els centres urbans on es troben ubicats, per fer fàcil l’adquisició de productes frescos i de confiança sense necessitat de grans desplaçaments. - Incloure el major nombre d’actors possibles, per poder dissenyar accions impactants que involucrin el màxim nombre de ciutadans possible.
- Mostrar internacionalment quins són els trets que fan dels mercats uns espais rics i amb valors comuns.
Les accions tindran lloc durant tot el mes de maig, seguint diferents criteris segons els països. Els actes centrals en l’àmbit internacional seran del 4 al 6 de maig a Atenes (Grècia).